Понеділок, 23.10.2017, 23:43
Вітаю Вас Гість | RSS

Довгалівська ЗОШ I-II ступенів

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

На допомогу учням

Головна » Статті » Мої статті

Методичні рекомендації для 1 класу

Про особливості організації навчально-виховного

процесу в 1-их класах загальноосвітніх

навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році

 

Організацію навчально-виховного процесу у 1-х класах проводити за чинними методичними рекомендаціями від 01.06.2012 року № 1/9- 426 «Щодо методичних рекомендацій з базових дисциплін» додаток, «Початкова школа» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 17, 2012).

Відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту” навчання у 1 класі розпочинають діти, як правило, з 6 років.

Умови прийому дітей до 1 класів загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік не змінилися. Вік майбутніх першокласників регламентується статтею 20 Закону України "Про загальну середню освіту" («:зарахування учнів до загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється, як правило, з шести років»). До першого класу зараховуються, як правило, діти з шести років, які за результатами медичного обстеження не мають протипоказань для систематичного шкільного навчання. Згідно щорічних Постанов Головного державного санітарного лікаря України не допускається прийом до школи дітей молодше 5 років 8 місяців (станом на 1 вересня)

Разом з тим, звертаємо увагу  на те, що згідно зі ст.12 Закону України "Про дошкільну освіту" право на перебування у дошкільних навчальних закладах гарантовано дітям віком від двох місяців до шести (семи) років. Отже, якщо дитина досягла 6-річного віку, дошкільні навчальні заклади не можуть відмовити батькам у подальшому отриманні дошкільної освіти їхньою дитиною.

На виконання Закону України «Про дошкільну освіту», розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №1721-р «Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року» дитина перед вступом до школи повинна  обов'язково здобути дошкільну освіту за будь-якою формою (Лист МОН від 27.09.2010 №1/9-666 «Про організацію роботи з дітьми п'ятирічного віку»)

У зв’язку з набуттям чинності Закону України «Про захист персональних даних» при зарахуванні дитини до школи необхідно отримати обов’язкову задокументовану згоду суб’єктів персональних даних (ст.2 Закону). Відповідно до Закону збирання відомостей про учнів та їхніх батьків, зберігання та використання цих відомостей є обробкою персональних даних, а учні та їхні батьки – суб’єктами персональних даних. Оскільки суб’єктами персональних даних є неповнолітні особи, то згідно норм Сімейного та Цивільного кодексів України, згоду на обробку персональних даних дитини мають надати батьки або особи, які їх замінюють. Також батьки повинні подати згоду на обробку власних персональних даних. Це також означає, що заяву про зарахування дитини до школи можуть подати тільки батьки або особи, які їх замінюють. Ніякі інші члени родини, близькі та далекі родичі цього зробити не мають права.

Метою обробки персональних даних дитини, яка вступає до школи, є забезпечення її права на здобуття повної загальної середньої освіти у загальноосвітніх навчальних закладах.

Обсяг персональних даних визначається документами, які є обов’язковими для ведення у школах різних типів і форм власності. Документами, в які вносяться персональні дані дитини та її батьків є: особова справа учня, алфавітна книга, класний журнал, журнал ГПД, бланк протоколу державної підсумкової атестації учнів, табель навчальних досягнень, книги видачі свідоцтв про базову і атестатів про повну загальну середню освіту.

Приймання дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється на безконкурсній основі відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 07.04.2005 р. № 204.  Неприпустимим є проведення іспитів, тестування, співбесід з метою  перевірки знань дитини.

Конкурсне приймання до 1 класу відбувається лише у випадку, коли дитина вступає до спеціалізованої школи (школи-інтернату) з поглибленим вивченням предметів. Водночас зауважимо, що процес  приймання  дитини має проводитись вчителем початкових класів та психологом у формі співбесіди, що триває не більше 30 хвилин,у присутності батьків або осіб, які їх замінюють. Співбесіда має містити спеціальні діагностичні завдання для перевірки рівня загального розвитку дитини, її функціональної готовності до систематичного навчання та здатності до вивчення навчальних предметів відповідно до спеціалізації закладу.

При цьому не дозволяється перевіряти вміння читати, писати, рахувати тощо, оскільки формування цих навичок відбувається у процесі навчання дитини в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів.

Формування перших класів у школах з малою наповнюваністю учнів здійснюється відповідно до умов роботи та фінансових можливостей конкретної школи і залежить від кількості учнів та наявності вчителів.

Комплектування перших класів здійснюється із забезпеченням найбільш сприятливих умов для навчання учнів.

Кількість учнів у 1 класі не повинна бути більшою 30 осіб. Допускається зменшення наповнюваності за умови прийняття відповідного рішення органами місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Незалежно від місця організації навчання встановлено такі режими перебування учнів 1 класу в школі: під час навчання  або протягом повного дня, що передбачає час навчання під час уроків і перебування дитини у групі продовженого дня. 

Відповідно до Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01) для першокласників, які відвідують групи продовженого дня, необхідно організувати щоденний 1,5-годинний денний відпочинок (сон), а також не менше, ніж 1,5-годинну прогулянку на свіжому повітрі.

Термін проведення канікул для 1 класу визначається відповідно до режиму роботи загальноосвітнього навчального закладу. Їх тривалість протягом навчального року не повинна бути меншою 30 календарних днів.

З урахуванням особливостей регіону, специфіки роботи загальноосвітнього навчального закладу за погодженням з місцевими органами управління освітою допускається зміна графіка учнівських канікул, зокрема впровадження для учнів 1 класу додаткових весняних тижневих канікул.

У початковий період навчання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду.

Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного шкільного навчання забезпечуватиме їй подальший благополучний розвиток, успішне навчання та виховання. Вимоги щодо забезпечення належних умов для навчання і виховання учнів, в т.ч. 1 класу, в загальноосвітніх навчальних закладах встановлено Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01).

З метою широкої популяризації досвіду роботи з питань ефективної організації навчального середовища у класних кімнатах для учнів 1-х класів загальноосвітніх навчальних закладів та відповідно до плану роботи Міністерства на 2014 рік, МОН спільно з освітнім Інтернет - порталом «Педагогічна преса» було проведено огляд-конкурс  кращих фотоматеріалів за темою «Організація навчального середовища в 1-х класах (класні кімнати, кімнати відпочинку, рекреації тощо)». Участь у конкурсі взяли навчальні заклади області. Кращі фотоматеріали (ЗНЗ Чутівського, Хорольського, Новосанжарського районів, м.Комсомольська) буде представлено на виставці, організованій у приміщенні Міністерства освіти і науки України та розміщено на освітньому порталі «Педагогічна Преса» у розділі «Конкурси».

Рекомендуємо організувати роботу по перегляду виставки фотоматеріалів з метою запозичення ідей по організації навчального середовища для учнів 1-х класів.

Особливу увагу вчитель має приділяти збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів, їх моральному та громадянському вихованню. 

Відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” навчально-виховний процес у 1 класах здійснюється за груповою (класно-урочною) та індивідуальною формою навчання.

Створення сприятливих умов для безболісної адаптації дітей до систематичного шкільного навчання, зняття статичного напруження першокласників при одночасному виконанні навчальних програм з усіх предметів забезпечується при складанні розкладу уроків.

Доцільно чергувати протягом дня навчальні предмети природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками фізичної культури, основ здоров’я, музичного та образотворчого мистецтва, трудового навчання.

Навчальні предмети, що вимагають значного розумового напруження - мови, математику - доцільно ставити у розкладі другими і третіми уроками. Навчальні предмети, пов’язані з активною руховою діяльністю, а також предмети "Основи здоров’я", “Природознавство”, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, трудове навчання  можна проводити на заключних уроках.

Середу або четвер рекомендується планувати у розкладі як розвантажувальний день. У цей день можна проводити уроки з предметів оздоровчо-фізкультурного та мистецького спрямування.

З метою уникнення перевантаження впродовж вересня – жовтня на четвертих уроках доцільно використовувати інші форми організації навчального процесу. Протягом цього часу учитель може планувати проведення окремих навчальних занять у формі уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій тощо.

При вивченні окремих навчальних предметів наповнюваність та поділ перших класів на групи здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 20.02.02 № 128 “Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах” із забезпеченням найбільш сприятливих умов для навчання, виховання і відпочинку учнів.

Законом України "Про загальну середню освіту" визначено тривалість уроків для учнів 1 класу. Вона становить 35 хвилин.

Тривалість перерв між уроками для учнів 1 класу  має бути не меншою 15-ти хвилин, великої перерви після другого уроку – не менше 30-ти хвилин, або двох малих перерв по 20 хвилин після другого і третього уроків. На великих перервах організовується харчування, активний відпочинок учнів.

Згідно з вимогами Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008–01) на п’ятнадцятій хвилині кожного з уроків проводиться фізкультхвилинка, що складається з динамічних, дихальних вправ, вправи для збереження зору, пальчикової гімнастики тощо.

Учитель повинен весь час  стимулювати учнів у дотриманні правильної статури під час виконання письмових робіт за партою.

З метою широкої популяризації досвіду роботи з питань ефективної організації   роботи  з питань дотримання рухового режиму  учнів початкових класів,  збереження їх здоров’я   та відповідно до плану роботи Міністерства на 2014 рік, Міністерство спільно з освітнім Інтернет - порталом «Педагогічна преса» було проведено  огляд-конкурс кращих відеоматеріалів за темою «Фізкультурні хвилинки на уроках  у 1-4 класах». 

Висловлюю подяку учасникам конкурсу та вважаю за необхідне запропонувати учителям початкових класів переглянути матеріали, представлені на конкурс (http://pedpresa.com.ua/vote10/) для подальшого активного використання в роботі.

Гранично допустиме тижневе навантаження учнів 1 класу визначається відповідно до Типових навчальних планів початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572         та ДсанПіН 5.2008 - 01.

У навчально-виховному процесі з предметів інваріантної та варіативної складових навчального плану використовуються навчальні програми, підручники та навчально-наочні посібники, які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України.

Прийоми та  методи роботи з дітьми мають забезпечувати різноманітну активну практичну діяльність кожного учня. Ігрова діяльність має бути домінуючою під час навчання дитини у 1 класі. 

Домашні завдання учням першого класу не задаються.

 Навчальні досягнення учнів 1 класу оцінюються вербально.

(Наказ Міністерства освіти і науки  від  21.08. 2013 №  1222 
«Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»).

У класному журналі та в зошитах оцінки  в балах або в рівнях не виставляються. Недоцільним є використання будь-яких позначень для оцінювання навчальних досягнень учнів 1 класу, оскільки вони з часом асоціюються у дитини з відповідним балом за встановленими критеріями оцінювання. Не оцінюються темп роботи учня, його особистісні якості та індивідуальні психічні процеси, зокрема, пам’ять, увага, сприймання тощо.

Ведення учнівських щоденників у 1 класі не рекомендовано..

Відповідно до Інструкції про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти усіх типів та форм власності (наказ МОН України від 14.04.2008 р. № 319, реєстрація в Міністерстві юстиції України 6 травня 2008 року за №383/15074) в кінці навчального року на кожного першокласника вчитель складає характеристику, яка заноситься до особової справи учня. У ній зазначається рівень розвитку учня та результати оволодіння ним усіма компонентами навчальної діяльності.

Усі учні 1 класу незалежно від річного оцінювання  переводяться до наступного класу.

Відповідальність за безпеку життєдіяльності кожного учня на уроках,  під час перерв, на групах продовженого дня, дотримання вимог санітарних правил і норм несуть вчителі-класні керівники, вчителі-предметники, вихователі груп продовженого дня, адміністрація загальноосвітніх навчальних закладів.

Особливу увагу вчитель має приділяти збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів, їх моральному та громадянському вихованню. Із цією метою важливо організувати активну співпрацю вчителя з батьками або особами, які їх замінюють, з медичними працівниками загальноосвітнього навчального закладу, шкільним психологом, учителями-предметниками, вихователем групи продовженого дня.

Звертаємо увагу на лист МОН України від 23.05.13 №1/9-365 «Щодо Всеукраїнської наради з питань завершення навчального року», у якому йдеться про порушення вимог чинного законодавства щодо організації навчально-виховного процесу у 1 класах (щодо оцінювання учнів та домашніх завдань) і вимагається проаналізувати такі факти і дати їм принципову оцінку.

Категорія: Мої статті | Додав: teacher (06.09.2014)
Переглядів: 1066 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Друзі сайту